Naar inhoud
20_11_22_Alon Sariel_&_Michael_Tsalka_(c)_Olga_Masri_de_Mussali.jpg

Alon Sariel & Michael Tsalka

Klassiek Aperitief: BAUHAUS | Bach in The White City

Tickets vanaf 27 oktober

In 2003 wordt The White City Tel Aviv UNESCO-werelderfgoed als 's werelds grootste nog bestaande verzameling gebouwen in Bauhaus-stijl. De stad werd dan ook ontworpen door geëmigreerde Joods-Duitse Bauhaus-architecten.

De jonge Israëlische mandolinespeler Alon Sariel volgt met muziek van Yehezkel Braun (1922-2014) de Duitse traditie van de jonge stad Tel Aviv in de jaren 1930, en verenigt die met werk van Johann Sebastian Bach (1685-1750) uit zijn Weimarperiode.

In Bauhaus – Bach in The White City schittert Alon met een bijzonder instrument dat werd gemaakt door de 80-jarige gitaarbouwer Arik Kerman uit datzelfde Tel Aviv, en dit aan de zijde van de in Tel Aviv geboren pianist Michael Tsalka. Het is niet enkel een echo van de herinnering aan de diepgewortelde liefde van de emigranten voor Bach, maar bouwt tegelijkertijd een brug naar het hier en nu. Weimar, belangrijke Bach-stad en bakermat van Bauhaus, en Tel Aviv worden hier op een magistrale wijze met elkaar verweven. Als er immers ooit in de wereld van de muziek een equivalent bestond voor de visie van de Bauhaus-kunstenaars, dan kwam het oeuvre van Bach met zijn barokke stilistische idioom, de regelmaat en de gedefinieerde regels daarbij het dichtst in de buurt.