Naar inhoud
20_11_14_true_copy_(c)_Koen_Broos_4.jpg

GEANNULEERD: BERLIN

True Copy

Ticketverkoop start later

Op 6 mei 1994 vallen de gendarmes binnen op het Franse landgoed van Geert Jan Jansen. Ze stoten er op meer dan 1600 werken van grootmeesters als Picasso, Dalí, Appel, Matisse en Hockney. Opmerkelijk detail: het merendeel ervan blijkt geschilderd door een Nederlander. Geert Jan weet gedurende meer dan twintig jaar de kunstwereld op te lichten. Hij doet dit zo overtuigend dat Picasso en Appel nietsvermoedend echtheidscertificaten uitschrijven bij werk dat hij maakt. “Ik ben geen oplichter, ik ben een verlichter”, zegt hij er zelf over. “Ik denk dat ik hen best wat werk uit handen heb genomen.”

Vandaag hangen er in musea wereldwijd nog steeds enkele werken waarvan niemand vermoedt dat ze eigenlijk van Jansen komen. In de schaduw van de grote meesters, schaafde hij doorheen de jaren aan zijn ambacht. Een spellingsfout in een certificaat dat hij uitschrijft bij een werk ‘in de stijl van’ Chagall doet hem uiteindelijk de das om.

Ga kijken, want met zijn documentair videotheater weet BERLIN telkens weer de meest onwaarschijnlijke verhalen naar boven te spitten.” (De Standaard)

persquotes
★★★★ 'Het is zoals Jansen zei: ‘Soms is het gewoon heerlijk om bedrogen te worden.’' – De Standaard
★★★★★  'Voor True Copy bedient BERLIN zich razendknap van de werkelijkheid van de Nederlandse kunstvervalser Geert Jan Jansen.' – NRC
★★★★★  '‘True Copy’ zet theater simpel en vooral grandioos in als middel tussen verbeelding en goedgelovigheid. Wat is wel, wat is niet waar? Is cult kunst of namaak? Een ding is zeker, ‘True Copy’ deelt een kunstschop uit, die het thema van Boulevard enorm verdiept.' – Trouw
[keuze van de criticus]  '[De] voorstelling maakt museumbezoek voorgoed anders, [...] een heerlijk verhaal, dat zich laat horen en zien als een schelmenroman.' – Theaterkrant
‘Als je uit 'True Copy' buitenkomt, denk je: zelden zulk een slimme voorstelling gezien. Ze stelt intrigerende vragen over echt en onecht, en zet zo spelenderwijs fundamentele vraagtekens bij de kunstscene.’ – pzazz

Uit het juryrapport Theaterfestival:

"Een van de meest verrassende voorstellingen van het jaar komt van theatergroep BERLIN. [..] True Copy [is] veel meer dan interessant docutheater. BERLIN gebruikt het verhaal van Jansen voor een slimme, geestige en secuur uitgewerkte bespiegeling over echt en nep, over realiteit en fictie, over wantrouwen en geloven. True Copy [speelt] op het niveau van de voorstelling een spannend spel met het publiek: in hoeverre kunnen we alles geloven wat Jansen hier vertelt, of worden we er ingeluisd door BERLIN? [..] Consequent doorgedacht tot de uiterste grens, deze voorstelling!"

https://berlinberlin.be/

Recensie De Standaard

Recensie Boulevardfestival

Recensie Concertnews

Recensie De Volkskrant

Recensie Pazz